Terénní nákladní automobil Praga V3S (Vojenský třítunový speciál, lidově zvaný vétřieska, vejtřaska, VSka nebo Vejda) se začal vyrábět v roce 1953 a byl určen zejména pro armádu. Silniční verze Praga S5T (S - silniční, 5T - užitečná hmotnost 5 tun) vznikla o tři roky později. Automobil se vyráběl až do 80. let 20. století.
Tatra 805 je lehký terénní nákladní automobil vyráběný automobilkou Tatra v letech 1953 až 1960. Byl vyvinut především pro potřeby armády na základě speciálního zadání. Armáda požadovala automobil schopný jízdy v těžkém terénu a s vysokou tažnou silou. Podvozek T 805 konstrukčně navazoval na podvozky předešlých prototypů speciálních terénních automobilů T 803 a T 804, využito bylo všech jejich předností. Hlavním rozdílem však bylo použití trambusové kabiny, to si vyžádalo změnu polohy místa pro řidiče.
Lehký terénní automobil GAZ– 66 je dvounápravový lehký teren. automobil 4 x 2 x 2 (4 x 4 x 2) s valníkovou nebo skříňovou karosérií se zvýšenou průchodností.Automobil je určen pro přepravu pro přepravu nákladů a osob po silnici i v terénu. Základní typy GAZ – 66 valníková karoserie a GAZ – 66 K skříňová karoserie. Modifikace : GAZ – 66 01 bez navijáku, GAZ – 66 02 s navijákem, GAZ – 66 04 s odrušeným elektrickým zařízením, GAZ – 66 05 s navijákem a odrušeným el.zařízením.