PRAGA

PRAGA

Praga a.s. - historie

1907 - podepsána smlouva o zřízení "Pražské továrny na automobily" mezi "První českomoravskou továrnou na stroje" a firmou "František Ringhoffer".

1908 - továrna vyrobila prvních 6 vozů v licenci italské "Izotta Fraschini".

1909 - vyrábí se osobní vozy podle licencí francouzských automobilek a přijala jméno Praga.

1911 - zahájen vývoj nových typů vlastní konstrukce. Zkonstruovány a vyrobeny prototypy nákladních vozů s přívěsem Praga "V". Zahájena výroba osobních vozů "Mignon".

1912 - vyrobeny prvé 3 prototypy jednoho z nejúspěšnějších luxusních osobních vozů Praga "Grand".Zahájena výroba motorového pluhu Praga "K".

1913 - Praga prodává své vlastní licence. Automobilka RABA kupuje licenci na výrobu úspěšného osobního vozu Praga "Grand". Zahájena výroba středního osobního vozu Praga "Alfa".

1914 - 1918 - 1. světová válka postupně téměř úplně zastavila výrobu osobních vozů. Továrna se soustřeďuje na vojenskou výrobu. Vyvinuta hydrostatická převodovka (1916). Vyvinut a vyráběn nákladní vůz Praga "N" a motorový pluh "X" (1917).

1918 - 1919 - Obnova válkou přerušených spojení. Odbyt vázne na vysokých cenách benzínu. Praga vynalézá palivo "Pragolin" o polovinu lacinější než benzín.

1919 - 1940 - je období rozmachu továrny. V roce 1929 je v provozu 13 663 automobilů Praga, daleko vzadu zůstávají ostatní domácí výrobci. Dochází k modernizaci dílen, strojního parku, buduje se síť obchodních zástupů a opraven. Praga dbá na kvalitu a spolehlivost. Jako jedna z prvních zavádí Praga cirkulační mazání motoru, balónové pneumatiky, centrální mazání podvozku, thermostat, sedmi a osmirychlostní převodovky pro nákladní vozy atd. Vyrábí se řada vozidel osobních, nákladních i speciálních, které se postupně modifikují do nejrůznějších provedení. Praga slaví úspěchy v mezinárodních sportovních i konkurzních soutěžích.

1940 - 2. světová válka omezuje výrobu vozů. Je nahrazována výrobou vojenskou.

1943 - výroba vozů je zcela zastavena. Výrobní program je zúžen na výrobu tankových motorů, převodovek typu "Wilson" a kolopásových vozidel podle cizí dokumentace. Jsou prováděny opravy tanků.

1945 - leteckým bombardováním 25. března zničeno 90 % závodu. V červnu přechází akciová společnost pod národní správu. Výroba přenesena z Prahy Libně do nových objektů v Praze Vysočanech. V září obnovena výroba nákladních vozů "RN". Dekretem prezidenta republiky č. 100/45 Sb. ze dne 28. října podnik znárodněn.

1946 - 1. ledna vyčleněna dopravní technika a zřízen podnik s názvem "Letecké závody, národní podnik".Pod značkou Praga se vyrábí nákladní vozy "RN", "RND", "ND", "A150" a městské autobusy "NDO". Obnovuje se výroba osobních vozů, zatím v malých sériích.

1948 - 2. září změněn předmět podnikání zúžením na automobilovou výrobu. Změněn název podniku na "Auto - Praga, národní podnik". Výroba osobních vozů zastavena. Automobilová výroba se zaměřuje na nákladní vozy typu "RN" a "RND".

1952 - zahájena výroba terénního nákladního vozu Praga "V3S".

1953 - výroba nákladních vozů "RN" a "RND" zastavena. Výrobním programem se stává jediný výrobek: třítunový terénní vůz "V3S" pro vojenské účely.

1956 - zahájena výroba nákladního vozu "S5T" pro civilní potřebu.

1961 - k 1. lednu v důsledku vládního usnesení dochází ke spojení závodu Praga se závodem AZ Letňany. Praga se stává součástí národního podniku "Automobilové závody Letňany". Výroba vozů "V3S" a "S5T" se postupně přesouvá do letňanských provozů.

1964 - ke dni 1. března nastává zlom ve výrobním programu podniku. V důsledku vládního usnesení je Praga vyčleněna z AZ Letňany a je zřízen nový podnik "Praga AZKG". Ruší se automobilový program, podnik se stává specializovaným na vývoj a výrobu převodovek pro nákladní automobily a autobusy. Poslední vůz Praga "V3S" opouští montážní linku dne 16. června v 9,00 hod. Nezbývá než bilancovat: od r. 1907 do r. 1964 bylo pod značkou Praga, kromě dalších výrobků, vyrobeno celkem 165 000 vozidel různých typů, z toho více než 100 000 od skončení druhé světové války.

1964 - 1969 - Prvním výrobkem specializovaného programu je automatická převodovka 2M70 pro městské autobusy. Následující mechanické převodovky unifikovaných řad 10P80 (1967) pro nákladní vozy a 5P80S (1969) pro autobusy. Pokračuje výroba převodovek pro vozy V3S, S5T, planetových převodovek Wilson a agregátů pro kolový transportér.

1969 - zahájena výroba převodovek pro traktory Zetor a speciálních převodovek Vibro podle cizí dokumentace.

1972 - zahájena výroba převodovek pro nákladní vozy Avia. V malých sériích se vyrábí měničové skupiny M70 pro otočné nakladače, reverzační planetové převodovky 3340 a měničové skupiny MI00 pro nakladače a jeřáby. Praga vyvine řadu převodovek řazených pod zatížením: 2220, M20, M40, 6140, 2140, ale sériová výroba se neuskuteční. Je předána do Povážských strojíren na Slovensku.

1973 - 1. ledna dochází k administrativnímu sloučení n.p. Praga s n.p. Státní výrobny autodílů. Výrobní program rozšířen o výzkum, vývoj a výrobu účelových nástaveb nákladních automobilů.

1974 - 1984 - Vyvíjeny a vyráběny převodovky 5P20 pro střední nákladní vozy, převodovky 9P140 pro kamióny a nové, pod zatížením řazené přídavné pohony. Vyrábí se modernizované motory T 912-5 a T 912-5S. Na podvozcích Tatra a Avia staví Praga specializované nástavby kontejnerových nosičů TK-T148 a NK-A30. Konstrukční přehodnocování vyvolané světovou naftovou krizí. Počítače rekonstruují prototypy automatických převodovek AB. Vyvíjeny převodovky s jemným převodovým odstupňováním.

1985 - vyrobeny první vzorky univerzálního vozidla UV 100 a UV 120.

1990 - Praga dostává statut státního podniku.

1992 - Praga se stává akciovou společností. Začala výroba nových převodovek 8PS120 a 14PS150. Začala výroba univerzálního vozidla UV80, které bylo později převedeno do PRAHA Čáslav a.s.

1996 - Výroba univerzálního vozidla UV80 převedena do PRAHA Čáslav a.s. Praga začíná vyvíjet motocykly v provedeno cross a enduro.

1999 - PRAGA Hostivař a.s.začala vyrábět motocykly v provedeno cross a enduro. Výrobní program výroby motocyklů byl ukončen k závěru roku 2003.

2004 - PRAGA Hostivař a.s. se podílí na vývoji a výrobě prototypů vozidla pro armádu.